Afgeronde Projecten

Ontwikkeling en onderzoek van een thuisgevoel-aanpak i.s.m. woningcorporatie Havensteder in Lombardijen, Rotterdam Zuid. Want je huurt een Thuis, toch? Van gesprek tot ontwerp zijn we op zoek gegaan naar het gedeelde thuisgevoel van bewoners.
De druk van het toerisme op de Amsterdamse binnenstad neemt toe, met alle gevolgen van dien. i.s.m. Placemakers deed Thuismakers Collectief mee met het Bankjescollectief. Doel van het ‘Bloody Tourists’ bankje : praten in plaats van haten! Onder het genot van Bloody Mary’s werden Amsterdammers en toeristen aan de praat gebracht.
Thuisgevoel is juist buitenshuis relevant, ook op de werkplek. Een workshop en advies in opdracht van Vandejong, over hoe thuisgevoel-strategieën ertoe bij kunnen dragen dat leden zich binden aan, identificeren met, en eigenaar voelen van Bright New House, een nieuwe “werkclub” in Amsterdam.

EVALUATIE DE BUURTCAMPING 2014

Onderzoek naar de organisatie en het behalen van de sociale doelstellingen van De Buurtcamping, waarbij in de zomer van 2014 meer dan 500 kampeerders een weekend met hun buren door hebben gebracht in het Oosterpark, Rembrandtpark en Noorderpark.
Hoe kan een woonvorm die al ruim 400 jaar bestaat nog steeds zo succesvol zijn? Hoe komt het dat zoveel mensen hofjes meteen associëren met thuisgevoel? Wat is het geheim? En welke lessen kunnen we inzetten voor moderne vormen van collectief wonen? Een onderzoek van o.a. Sander van Thuismakers Collectief.
Als vervolg op ‘Bloody Tourists’ heeft Thuismakers Collectief i.s.m. Placemakers weer een bankje op straat gezet om toeristen en Amsterdammers met elkaar te verbinden. Dit keer: een shotje na voltooiing van een zelfgekozen opdracht; zoals een staar-wedstrijd, samen een selfie maken, of een oprecht compliment geven.