Bloody Tourists – Bankjescollectief

Bloody Tourists – Bankjescollectief
Bloody Tourists – Bankjescollectief

AFGEROND PROJECT

‘Bloody tourists’, wie heeft er geen aangereden vandaag?

De druk van het toerisme op de binnenstad van Amsterdam neemt toe; zo ook het gemopper van de gemiddelde Amsterdammer- ‘Rot op, this is Amsterdam’ en ‘Het is hier geen Disneyland!’.

Toerisme nam in de eerste helft van 2014 met 7 procent toe, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Amsterdam doet het (veel) beter dan Madrid, Barcelona, Brussel en Berlijn (Volkskrant, 25 oktober 2014).

Meer inkomsten voor de gemeente natuurlijk, maar we lijken een ‘tipping point’ te benaderen. Ergernis onder bewoners neemt toe, er wordt gesproken van een ‘invasie’, er wordt geklaagd over een toeristische monocultuur (NRC, 19 september 2013). Vanuit een thuisgevoel perspectief is dit een interessante ontwikkeling, want voelen stadsbewoners zich als gevolg van de toename van het toerisme minder thuis in eigen stad? En toeristen, op hun beurt, minder welkom?

Hoe dan ook, het is de realiteit. Thuismakers Collectief en Placemakers vonden het tijd om deze ontwikkeling positief te benaderen. Want kunnen we niet veel meer halen uit de toeristen die onze stad overrompelen? Staan we wel open voor de verhalen, ideeën en kennis van bezoekers?  En op welke manieren kunnen we meer wederkerigheid inbrengen in de relatie tussen toeristen en locals?

Bankjescollectief is een initiatief waarbij eens per maand de stad omgevormd wordt tot ‘het grootste openluchtcafe ter wereld’. Het is een grote inspiratiebron voor het Thuismakers Collectief; het moedigt bewoners aan een bankje voor de deur te (be)zetten en hun straat te zien als een gedeelde woonkamer waar zij mensen uit de buurt kunnen ontmoeten. Bankjescollectief toont de kracht van het in gebruik nemen van de ‘hybride zone’, het gebruiken van de stoep als extensie van de huiskamer, waarbij toe-eigening leidt tot de ontwikkeling van verantwoordelijkheids- en thuisgevoel.  

bankje7 bankje15

BLOODY TOURISTS BANKJE

Het ‘Bloody Tourists’ bankje stond in de 9 straatjes, een populair toeristisch gebied. Doelstelling was om gemeenschappelijkheid in plaats van verschillen te benadrukken, om te praten in plaats van te haten. Want toeristen zijn net mensen; meestal hebben ze ook een kater op zondag. Amsterdammers en toeristen werden uitgenodigd om onder het genot van Bloody Mary’s met elkaar in gesprek te gaan. Mochten de iets te sterke cocktails het ijs niet breken, dan stonden er vragen op de glazen als ‘My best memory of last night is…’ ‘Can you teach me a life lesson?’ en ‘My favorite spot in my city is…’.  

Het werd een verrijkende middag, met veel bijzondere ontmoetingen tussen mensen uit de hele wereld – USA, Frankrijk, China, Bolivia – en ook gewoon de buurman, vrienden en kennissen. Mensen die elkaar normaal gesproken zouden negeren, wisselden levenslessen en e-mailadressen uit. Er is zelfs een liefde opgebloeid! Ja echt!  

Het ‘Bloody Tourists’ bankje was een kleine interventie met beperkt effect op verstandhouding tussen toeristen en ‘locals’. Toch was de waardering groot, en heeft het ons aan het denken gezet. Zijn er manieren om dit grootschaliger aan te pakken? Hoe kan een toerist de stad op een andere manier verrijken dan door geld uit te geven? Welke instrumenten kan de gemeente inzetten om toeristen van grotere (sociale, culturele) waarde te laten zijn voor de gemiddelde Amsterdammer? Wij kunnen even geen tomatensap meer zien, maar zien wel reden voor een vervolg. Meedenken of -doen? Stuur ons een mailtje

DOCUMENTATIE

Filmpje van Bankjescollectief

Bekijk ‘m helemaal, maar vooral vanaf 1:05 !

Artikelen